De ambitie van FC Volendam is het bouwen van een opleiding van internationale kwaliteit. Dit doet het hand in hand met RKAV Volendam onder de vlag van ‘Voetbal Volendam’. Om deze ambitie waar te maken is het essentieel dat FC Volendam een omgeving creëert waarin spelers effectief en efficiënt omgaan met hun tijd. Meer trainings- en ontwikkelingstijd is nodig om de volgende stap te kunnen zetten. Na het tekenen van een intentieverklaring topsport met het Don Bosco college, gaat FC Volendam nu ook een samenwerking aan met De Triade in Edam.
Onlangs zetten voorzitter Piet Kemper, bestuurslid technische zaken Hans Bond, directeur van De Triade Jeanine van Schendel en Cor Tol (studiecoördinator FC Volendam) een handtekening onder de overeenkomst. Ook Sander Middelbeek speelde als mentor van de challengeteams én decaan van De Triade een belangrijke rol in het proces. Ruben Jongkind, hoofd methodologie bij FC Volendam, is verheugd dat in korte tijd twee schoolinstellingen zich geconformeerd hebben aan de plannen van FC Volendam. “Het gaat namelijk niet om twee uur per dag trainen en vijf uur naar school, het is een 24 uursschema. Als daar orde, logica en een flow in zit, gaan kinderen zich op alle fronten veel beter voelen, niet alleen sportief, maar ook als mens. En als jongens hun weg in het profvoetbal niet weten te vinden, is het voor ons belangrijk dat ze een goede startkwalificatie hebben voor als ze de maatschappij instromen.”
Extra trainingen
De Triade is er voor kinderen met een mavo- of vmbo-advies en interesse in techniek, design of ICT. Op de Triade zitten ongeveer 500 leerlingen en beschikt over zo’n vijftig personeelsleden: docenten, conciërges en een zorgcoördinator. Voetballers van FC Volendam die kiezen voor De Triade, krijgen ook de mogelijkheid voor een individuele aanpak met extra trainingen in de ochtend en een op maat gemaakt schoolprogramma. Veiligheid staat bij de Triade voorop. De Triade werkt over het algemeen met kleine klassen. Omdat het een kleine school is, is er veel persoonlijke aandacht. De mentor is het eerste aanspreekpunt. Hij of zij kan het kind goed begeleiden en helpen als dat nodig is. De mentor heeft ook contact met ouders/verzorgers.